Teatru

MAREA RUȘINE (regia și scenariul: ALINA ȘERBAN; asistent regie: Radu Pocovnicu; cu: Alina Șerban, Oana Rusu, Elena Duminică, Sorin Sandu, Radu Ciobănașu)

@Dilema Veche

E proiectul companiei de teatru „Povești nespuse/Untold Stories”, spectacolul având premiera națională în luna februarie 2018. Iniațiatoarea proiectului, Alina Șerban – actriță, dramaturg, regizoare și totodată președintele acestei companii, spune că „Marea rușine” marcheaza simultan „primul proiect de teatru regizat de o femeie romă din România și prima piesă de teatru despre istoria robiei romilor și implicații sociale contemporane, având la bază cercetări istorice și sociale din domeniu”. Spectacolul spune povestea unei tinere doctorande de etnie romă ce îi propune coordonatorului disertației de doctorat tema sclaviei romilor. „Marea rușine” are menirea să deschidă discuții și să încurajeze comunicarea și cunoașterea reciprocă între neromi și minoritatea romă”. Reprezentațiile cu „Marea rușine” sunt organizate cu o miză educațională interactivă – să fie urmate de o sesiune de întrebări și răspunsuri. Alina Șerban și echipa sa își doresc să aducă teme nediscutate în fața publicului larg și simultan să organizeze spectacole și în cadrul comunităților rome. Astfel „Marea rușine” are dublu demers: pe de o parte, unul de apropiere a publicului larg de teme nediscutate privind minoritatea romă și, pe de altă parte, unul de apropiere a publicului rom de producții de teatru relevante. Cu acest proiect cultural educațional, Asociația  „Povești nespuse/Untold Stories” își propune să deschidă apetitul publicului pentru acest dialog intercultural romi-români, prin intermediul producțiilor artistice pe care le va lansa în continuare în spațiul public. ( sursa: http://www.teatrul-excelsior.ro/marea-rusine/).


MIRACOLUL DE LA CLUJ
(regia: DAVID SCHWARTZ, cu: Oana Mardare, Lucia Mărneanu, Denisse Moise, Doru Mihai Taloş; Dramaturgie: Petro Ionescu; Muzica: Krisztina Sipos; Scenografia: Anda Pop; Ilustrații: Lucia Mărneanu; Video: Daniel Răduțu)

@Yorick.ro

Spectacolul „MIRACOLUL DE LA CLUJ” pleacă de la scandalul mediatic legat de schema piramidală CARITAS şi mărturiile persoanelor direct implicate în această poveste. Plasând totul în sfera posibilului și a miracolului, spectacolul aduce în scenă povestea jocului Caritas și a fenomenului care a luat amploare în jurul acestuia în anii ’90. Treptat e dezvăluită dimensiunea politică și socială care a stat în spatele acestui circuit, fără de care nu ar fi putut ajunge la asemenea proporții.

„Miracolul de la Cluj” face parte din proiectul „Exerciții de democrație. Investigarea istoriei recente”, care își propune realizarea a două spectacole de teatru documentar pornind de la întâmplări semnificative din istoria recentă a României. După premiera din luna mai a primului spectacol– M.I.S.A.PĂRUT – care aduce în discuție drepturile și libertățile personale pornind de la cazul real al unei yoghine din organizația MISA, echipa Reactor vă invită acum să descoperiți culisele celui mai mare joc piramidal din România. (sursa: www.clujlife.com)

ȚUHAUS (regia: CLAUDIU LORAND MAXIM; cu și de: Vlad Bălteanu, Mișa Dumitriu, Alexandra Horghidan, Andrada Lăutaru, Lorand Maxim, Alexandru Potocean, Andrei Șerban, Alexandra Voivozeazu; producători: Reciproca, Asociația ADO, MACAZ Teatru Bar Coop)

@Țuhaus.ro

2017 marchează 20 de ani de la cele mai masive proteste din sistemul penitenciar românesc, în care mii de persoane încarcerate refuză hrana și contestă condițiile de detenție. Astăzi revendicările sunt similare. La începutul anului, odată cu valul de anti-corupție, problemele sistemului penitenciar devin secundare într-un ping-pong ce ignoră problemele la care sunt supuse peste 25.000 de persoane condamnate. Țuhaus se apleacă asupra condițiilor de detenție și asupra resorturilor pe care unii deținuți le găsesc pentru a le contesta. Țuhaus este o invitație de a reflecta asupra felului în care criminalizarea, vina și pedepsirea sunt înțelese și operate de către societatea contemporană. (sursa: http://tempsdimages.ro).

AMINTIRI DIN EPOCA DE ȘCOALĂ (regia: RADU APOSTOL; Text: Mihaela Michailov; Distribuție: Katia Pascariu, Alexandru Potocean; Scenografie: Maria Mandea; Coreografie: Paul Dunca; Muzica: Jak Neumann; o co-producție cu Asociația A.D.O. (Artă pentru drepturile omului) și Teatrul de Comedie

@http://reactor-cluj.com

Dacă fiecare copil ar putea să spună ce gândește fără să-i fie teamă că greșește, dacă Miorița n-ar fi mereu despre transhumanță, dacă istoria n-ar fi scrisă mereu de cei care au puterea, dacă ipotenuzele, catetele, Horea, Cloșca și Crișan, șesurile și podișurile, dacii și romanii, Ana cu merele ei și Călin file din poveste s-ar întâlni undeva în mințile noastre și-am înțelege de ce le învățăm, atunci poate că școala ar fi despre fiecare dintre noi. Despre poveștile și întrebările noastre care n-au loc în școli în care ce trebuie să-nvățăm ne reprezintă prea puțin. Despre tot ce simțim și tot ce gândim în instituții care ne vor, adesea, cuminți, dresați și supuși.

„Amintiri din epoca de școală” este spectacolul rememorării unor fragmente de istorie personală, unor întâlniri cu noi mici, cu noi la școală, în bănci și la tablă, cu fricile, greșelile, tăcerile și așteptările noastre, cu minutele în care am visat cai verzi pe pereții claselor în care profii și profele ne-au ridicat în picioare pentru că n-am fost atenți. Pentru că n-am fixat ecuația. Pentru că n-am dat răspunsul corect. Pentru c-am vorbit neîntrebați. Pentru că ne-am uitat la lună în loc să ne uităm la tablă. „Amintiri din epoca de școală” este un spectacol profund subiectiv și, în același timp, reflexiv și critic la adresa sistemului de educație din România. Spectacolul pornește de la experiențele din timpul școlii ale creatorilor care, în elaborarea montării, și-au pus următoarele întrebări:
– în ce măsură amintirile și experiențele lor mai sunt valabile astăzi?
– în ce măsură sistemul de predare-învățare mai este la fel de autoritar ca în perioada în care ei au învățat?
– care este rolul elevilor și profesorilor în schimbarea școlii?
cum se implică autorităților în structurarea unor noi modele de școală participativă?
Spectacolul a fost jucat în cadrul FEST-FEDR (Timișoara, 2015), FEST-TEEN (Teatrul Excelsior), în școli și universități. (sursa: http://reactor-cluj.com)